Uppföljning av kollektivtrafikens användbarhet
Hur väl är kollektivtrafiken anpassad till personer med funktionshinder?
Transportsystemet ska utformas så att det är användbart för personer med funktionsnedsättning i enlighet med regeringens transportpolitiska mål.
Trafikanalys har sett ett behov av förbättrade informationsunderlag och har tillsammans med Transportstyrelsen och Trafikverket utvecklat en ny mätmetod för att löpande följa möjligheterna för personer med funktionsnedsättning att bruka allmän kollektivtrafik.
Användbarheten definieras här som graden av uppfyllnad av ett stort antal variabler som valts ut tillsammans med organisationerna för funktionshindrade. Nio grupper av funktionsnedsättningar eller diagnoser är representerade: hörselnedsättning/dövhet, mag-/tarmsjukdom, astma/allergi, rörelsenedsättning, synnedsättning/blindhet, utvecklingsstörning, ångest/oro, dyslexi och ADHD.
Undersökningen fokuserar på den regionala trafiken, men även mätningar på långväga kollektivtrafik har genomförts där även flyget ingår.
PM och bilagor
- Rapport 2016:8 Kollektivtrafikens användbarhet för personer med funktionsnedsättning - mätningar 2013-2015
- PM 2016:8 Kollektivtrafikens användbarhet för personer med funktionsnedsättning - insamling och viktning
- PM 2016:7 Kollektivtrafikens användbarhet för personer med funktionsnedsättning - analys av mätmetodik
- PM 2013:5 Modell för kontinuerlig uppföljning av kollektivtrafikens användbarhet för personer med funktionsnedsättning
- Bilaga PM 2013:5 Modell för kontinuerlig uppföljning av kollektivtrafikens användbarhet för personer med funktionsnedsättning