Tillämpning av livscykelkostnadsperspektiv vid planering av transportinfrastruktur - en internationell utblick

""

Trafikanalys har uppdragit åt MTO Säkerhet att genomföra en internationell jämförelse av hur livscykelkostnadsperspektivet (LCC-perspektivet) tillämpas i infrastrukturplaneringen hos ett antal nationella infrastrukturförvaltare.

Genom att samla exempel från andra länder ska studien öka kunskapen om hur LCC-hänsyn kan hanteras i infrastrukturplaneringen. Syftet är att dels ge perspektiv på det svenska Trafikverkets verksamhet, dels bidra med inspiration till andra sätt att arbeta med LCC-hänsyn än nuvarande praxis på Trafikverket.

De länder som har studerats är Sverige, Österrike, Storbritannien, Finland och Norge. Studien bygger på intervjuer med representanter från infrastrukturförvaltare i dessa länder.

Systematiskt och modellbaserat arbetssätt

Studien visar att Österrike och Storbritannien har ett systematiskt och modellbaserat arbetssätt för LCC, med tydliga krav från regeringen, medan Sverige, Finland och Norge saknar en motsvarande struktur. I dessa länder är arbetet med LCC mer fragmenterat och saknar tydlig styrning. Finland har begränsade resurser för LCC-utveckling, och Norge saknar ett etablerat LCC-arbete men genomför en intern förstudie.

En slutsats från studien är att Sverige framför allt kan dra lärdomar från Österrike och Storbritannien där mer utvecklade arbetssätt tillämpas.

Hela rapporten och en bilaga finns nedan. (Författarna ansvarar för rapportens innehåll och slutsatser.)