Smarta och intelligenta transportsystem

Foto: Mostphotos

Trafikanalys har startat en expertpanel om datadrivna lösningar i transportsystemet med 118 deltagare. Målet är ett kunskapsunderlag till stöd för beslutsfattares policyutveckling och åtgärdsprioriteringar.    

Digitaliseringen av transportsystemet sker på många nivåer och områden i samhället. Kunskapsunderlaget om effekter, nyttor och kostnader är dock begränsat. Trafikanalys har därför initierat ett projekt i syfte att belysa betydelsen av digitaliseringen av transportsystemet.

I huvudsak består projektet av en expertpanel med 118 deltagare (se deltagarförteckning nedan). Panelen genomförs i samarbete med Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Deltagarna föreslår och prioriterar datadrivna system av vikt för trafiksäkerhet, tillgänglighet och gröna transporter.

Expertbedömningar görs i tre omgångar, i november 2024, januari respektive februari 2025. Syftet är att möjliggöra en successiv precisering av frågor och svar, samt därigenom klargöra samstämmighet i bedömningar av datadrivna system, deras betydelse och förutsättningar.

Uppdatering efter omgång 2

Vi har nu avslutat andra omgången av expertpanelen Smarta och intelligenta transportsystem. En viktig del var att prioritera 10 kategorier av datadrivna system inom Sveriges transportsystem på 5–10 års sikt. Kategorierna togs fram utifrån deltagarnas förslag i den första panelomgången. Stapeldiagrammet nedan sammanfattar en viktig, om än liten, del av resultat.

Flest expertröster gick till Metasystem, stödsystem, standarder och API:er för samordning och delning av data. Det är också den systemkategori där flest deltagare lyfter fram vikten av offentlig styrning för att driva utvecklingen framåt. Vi ska dock inte överdriva betydelsen av enskilda kategorier. Prioriteringarna varierade stort mellan deltagarna.

Målet med den andra omgången var "mjukt" – att säkerställa att tolkningarna av systemkategorierna var någorlunda samstämmiga. Det visade sig vara fallet. Det lägger en god grund för en tredje och avslutande panelomgång där deltagarna kommer att göra mer formella bedömningar och prioriteringar.

Ett avslutande seminarium för projektet hålls den 7:e maj 2025 på Volvo Studio Stockholm.

Deltagare i expertpanelen

Förteckning – sortering efter förnamn 

Adam Laurell, MobilityService 

Albert Gunnarsson, Östgötatrafiken

Albin Engholm, KTH

Alexander Nilsson, Trafikverket

Alf Peterson, Alf Peterson Consulting

Alf Pettersson, Alf Pettersson AB

Alfred Lindberg, Univrses

Andreas Bäckström, Svevia

Anna Anund, VTI

Anna Clark, Trivector

Anna Kramers, KTH

Annica Roos, Trafikverket

Bernard Mörtsell, Knowit Connectivity

Björn Selander, Digitraffic

Björn Wendle, Trivector

Björn Zachrisson, NIRA Dynamics AB

Camilla Byström, KTH

Carl Henrik Häll, Linköpings universitet

Carlos Viktorsson, Sweco

Christer Ljungberg, TriNext AB

Christian Monstein, Transdev Sverige AB

Cilli Sobiech, VTI

Clas Rydergren, Linköpings universitet

Daniel Hellström, Transportstyrelsen

Daniel Rudmark, VTI

David Gundlegård, Linköpings universitet

Elias Arnestrand, ShiftSweden

Elisabeth Hörnfeldt, Scania

Ellen Grumert, VTI

Erik Almlöf, Sweco

Erik Rosén, Zenseact

Fredrik Högberg, Sjöfartsverket

Gerhard Wennerström, Samtrafiken

Hans Arby, RISE

Hawzheen Karim, ViaPM

Henrik Modig, Bee Analytics

Håkan Burden, RISE

Håkan Karlsson, Region Stockholm

Håkan Olofsson, Ericsson

Jeffery Archer, Trafikverket

Johan Liljeros, ITSFuture AB

Johan Olstam, VTI

Johan Petersson, Iterio

Johan Östling, RISE

Johannes Berg, Trafikverket

Jonas Ekmark, Zenseact

Jonas Fröier, Skånetrafiken

Jonas Jansson, VTI

Jonas Malmryd, Göteborgs stad

Jonas Rönnkvist, Volvo Cars

Jonas Sundberg, tidigare Sweco och BTH

Kenneth Carling, Högskolan Dalarna

Kent Eric Lång, RISE

Klara Mattsson, Trafikverket

Kristin Eklöf, salbo.ai

Kristina Jensen, Göteborgs stad

Kristine Bull Sletholt, Stockholms stad

Kun Gao, Chalmers

Lei Chen, Scania

Lena Thorin, Region Värmland

Lennart Thörn, Trafikanalys

Linda Bermin, Helsingborgs stad

Louise Olsson, Trafikverket

Magnus Granström, Chalmers

Magnus Hjälmdahl, Sweco

Magnus Nylin, VTI

Magnus Söderbom, Söderbom Group AB

Malin Andersson, Drive Sweden

Marcus Anemo, Volvo Buses

Maria Oscott, Lindholmen Science Park

Martin Güll, TechSeed

Martin Linderå Nordström, Linderå Group AB

Mats Johansson, Sweco

Mats Wärme, BM System

Mazdak Haghanipour, Mobility Sweden

Michael L. Sena, Michael L. Sena Consulting AB

Mikael Ivari, Göteborgs stad

Mirsad Slavotic, Transportstyrelsen

Noel Alldritt, Trafikverket

Olle Isaksson, AdvellO

Olof Johansson, Trafikverket

Oscar Grönvall, Helsingborgs stad

Pehr-Ola Pahlén, Trafikverket

Per Strömgren, Movea AB

Per-Olof Svensk, Trafikverket

Per Olof Arnäs, Per Olof Arnäs AB

Peter Janevik, AstaZero

Peter Smeds, Trafikverket

Petter Åsman, Trafikverket

Pia Wijk, Einride

Pontus Gruhs, Trafikverket

Prem Huq, Trafikverket

Pär Nilsson, Volvo Cars

Richard Vesterberg, Regeringskansliet

Robert Ståhl, Transportstyrelsen

Robin Billsjö, Stockholms stad

Samuel Henningsson, Mayfly Konsult

Sandra Bårdén, Trafikverket

Simon Moritz, Ethereal Ventures AB

Sofia Ohnell, tidigare RISE

Stefan Myhrberg, Stefan Myhrberg Consulting

Stina Carlsson, Volvo Cars

Susanne Duval Innings, Helsingborgs stad

Thérèse Löfstedt, Lindholmen Science Park

Thom Birkeland, Västtrafik

Thomas Asp, Trafikverket

Thomas Sjöström, Sweco

Tom Petersen, Trafikanalys

Tomas Julner, Trafikverket

Tommy Johansson, Kognic

Torbjörn Biding, Trafikverket

Ulrik Janusson, Scania

Veronica Jägare, Luleå tekniska universitet

Wilco Burghout, KTH

Wilhelm Landerholm, Queue AB

Ylva Lidberg, Transportstyrelsen

Zhenliang Ma, KTH

Åsa Vagland, Trafikverket