Smarta och intelligenta transportsystem

En unik expertpanel har bedömt möjligheter och utmaningar med framtidens datadrivna transportsystem i Sverige. Ett resultatseminarium genomförs den 7 maj 13:00–16:00 på Volvo Studio i Kungsträdgården, Stockholm. Anmäl ditt intresse till Trafikanalys.
Trafikanalys har i samverkan med Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) genomfört en delfi-undersökning om smarta och intelligenta transportsystem. Det handlar om en expertpanel där deltagarna i flera omgångar bedömer utvecklingen på området.
I tre omgångar har 115–125 experter bedömt datadrivna system, aktörer, nyttor, möjligheter och utmaningar, till exempel smarta plattformar, MaaS/LaaS (Mobility/Logistics as a Service), trafikledning, digitala tvillingar, databaser, navigationssystem, autonoma styrsystem och fjärrstyrning.
Datadrivna system bidrar till ökad trafiksäkerhet, effektivare trafikledning, samt minskad klimat- och miljöpåverkan. Utvecklingstakten är en utmaning för myndigheter, offentlig målstyrning och regelutveckling, men även för produktutveckling i näringslivet.
Den 7 maj 13:00–16:00 genomför vi ett resultatseminarium om och med expertpanelen på Volvo Studio i Kungsträdgården, Stockholm. Programmet omfattar bland annat följande punkter, samt en kaffepaus.
- Nyttan med datadrivna system. Tom Andersson, kvalificerad utredare, Trafikanalys
- Privat-offentlig samverkan kring datadelning. Magnus Hjälmdahl, Team Manager ITS, Sweco
- Från idé till smart lösning – så skalar digital teknik. Malin Andersson, Programchef Drive Sweden
- Infrastrukturmyndighetens roll i möjliggörande av datadrivna system och digitala tjänster. Johannes Berg, Innovationsledare digitalisering av transportsystemet, Trafikverket
- Möjligheter och hinder med regelverk för digitalisering och automatisering. Jonas Rönnkvist, Head of Data Business & Strategy, Volvo Cars
- Opportunities and Obstacles: How the EU can shape the Future of Autonomous Transport. Nourie Boraie. Head of Regulatory Affairs and Autonomous Technology Safety, Einride
- Hastighet är viktigare än storlek - hur små och medelstora aktörer sätter sig i förarsätet. Per Olof Arnäs, Generalsekreterare, Game Changing Alliance
- Hur kan forskare bidra till transportsystemets datainfrastruktur? Daniel Rudmark, forskningsledare, digitalisering av transportsystemet, VTI
- Experter och AI om offentlig målstyrning och regelutveckling. Tom Andersson, kvalificerad utredare, Trafikanalys
Seminariet är öppet och kostnadsfritt för Dig som berörs av frågorna i ditt jobb. Antalet platser är dock begränsat. För närvaro krävs personlig anmälan och bekräftelse.
För anmälan, skicka e-post till kommunikation@trafa.se.
Observera att seminariet streamas live och spelas också in för publicering på webben. Vi publicerar länkar till sändning och inspelning på denna projektsida någon vecka innan seminariet.
Vi skickar också ut information om sändning och inspelning via e-post till dem som anmäler sitt intresse via e-post: kommunikation@trafa.se.
Längre ner på denna sida finns deltagarförteckningen i expertpanelen.
Väl mött!
Trafikanalys, VTI och deltagare i expertpanelen
Uppdatering efter omgång 3
I den tredje och avslutande panelomgången var ambitionen att särskilt belysa nyttorna med datadrivna system, att utforska samstämmigheten i nyttobedömningar. Det här är en av de svåraste aspekterna med digitaliseringen i samhället. Den påverkar allt och alla. Effekterna är mångfasetterade.
Den första frågan i den sista panelomgången handlade om att prioritera nyttorna med datadrivna system. Deltagarna fördelade 0–100 poäng mellan tio alternativ. Eftersom vi tycker att resultatet är tankeväckande har vi sammanfattat det i en tabell här.
De tio nyttoslagen är rangordnade efter medelpoäng. Trafiksäkerhet är i topp. Intressant nog är det ett starkt samband mellan poängtilldelningar och medelpoäng. Ju fler experter som tilldelar poäng till ett visst alternativ (antal poäng), desto högre medelpoäng.
Uppdatering efter omgång 2
Vi har nu avslutat andra omgången av expertpanelen Smarta och intelligenta transportsystem. En viktig del var att prioritera 10 kategorier av datadrivna system inom Sveriges transportsystem på 5–10 års sikt. Kategorierna togs fram utifrån deltagarnas förslag i den första panelomgången. Stapeldiagrammet nedan sammanfattar en viktig, om än liten, del av resultat.
Flest expertröster gick till Metasystem, stödsystem, standarder och API:er för samordning och delning av data. Det är också den systemkategori där flest deltagare lyfter fram vikten av offentlig styrning för att driva utvecklingen framåt. Vi ska dock inte överdriva betydelsen av enskilda kategorier. Prioriteringarna varierade stort mellan deltagarna.
Målet med den andra omgången var "mjukt" – att säkerställa att tolkningarna av systemkategorierna var någorlunda samstämmiga. Det visade sig vara fallet. Det lägger en god grund för en tredje och avslutande panelomgång där deltagarna kommer att göra mer formella bedömningar och prioriteringar.
Bakgrund
Digitaliseringen av transportsystemet sker på många nivåer och områden i samhället. Kunskapsunderlaget om effekter, nyttor och kostnader är dock begränsat. Trafikanalys har därför initierat ett projekt i syfte att belysa betydelsen av digitaliseringen av transportsystemet.
I huvudsak består projektet av en expertpanel med 118 deltagare (se deltagarförteckning nedan). Panelen genomförs i samarbete med Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Deltagarna föreslår och prioriterar datadrivna system av vikt för trafiksäkerhet, tillgänglighet och gröna transporter.
Expertbedömningar görs i tre omgångar, i november 2024, januari respektive februari 2025. Syftet är att möjliggöra en successiv precisering av frågor och svar, samt därigenom klargöra samstämmighet i bedömningar av datadrivna system, deras betydelse och förutsättningar.
Pressmeddelande 24-12-09
Stor expertpanel bedömer transportsystemets digitalisering
Deltagare i expertpanelen
Förteckning – sortering efter förnamn
Adam Laurell, MobilityService
Albert Gunnarsson, Östgötatrafiken
Albin Engholm, KTH
Alexander Nilsson, Trafikverket
Alf Peterson, Alf Peterson Consulting
Alf Pettersson, Alf Pettersson AB
Alfred Lindberg, Univrses
Andreas Bäckström, Svevia
Anna Anund, VTI
Anna Clark, Trivector
Anna Kramers, KTH
Annica Roos, Trafikverket
Bernard Mörtsell, Knowit Connectivity
Björn Selander, Digitraffic
Björn Wendle, Trivector
Björn Zachrisson, NIRA Dynamics AB
Camilla Byström, KTH
Carl Henrik Häll, Linköpings universitet
Carlos Viktorsson, Sweco
Christer Ljungberg, TriNext AB
Christian Monstein, Transdev Sverige AB
Cilli Sobiech, VTI
Clas Rydergren, Linköpings universitet
Daniel Hellström, Transportstyrelsen
Daniel Rudmark, VTI
David Gundlegård, Linköpings universitet
Elias Arnestrand, ShiftSweden
Elisabeth Hörnfeldt, Scania
Ellen Grumert, VTI
Erik Almlöf, Sweco
Erik Rosén, Zenseact
Fredrik Högberg, Sjöfartsverket
Gerhard Wennerström, Samtrafiken
Hans Arby, RISE
Hawzheen Karim, ViaPM
Henrik Modig, Bee Analytics
Håkan Burden, RISE
Håkan Karlsson, Region Stockholm
Håkan Olofsson, Ericsson
Jeffery Archer, Trafikverket
Johan Liljeros, ITSFuture AB
Johan Olstam, VTI
Johan Petersson, Iterio
Johan Östling, RISE
Johannes Berg, Trafikverket
Jonas Ekmark, Zenseact
Jonas Fröier, Skånetrafiken
Jonas Jansson, VTI
Jonas Malmryd, Göteborgs stad
Jonas Rönnkvist, Volvo Cars
Jonas Sundberg, tidigare Sweco och BTH
Kenneth Carling, Högskolan Dalarna
Kent Eric Lång, RISE
Klara Mattsson, Trafikverket
Kristin Eklöf, salbo.ai
Kristina Jensen, Göteborgs stad
Kristine Bull Sletholt, Stockholms stad
Kun Gao, Chalmers
Lei Chen, Scania
Lena Thorin, Region Värmland
Lennart Thörn, Trafikanalys
Linda Bermin, Helsingborgs stad
Louise Olsson, Trafikverket
Magnus Granström, Chalmers
Magnus Hjälmdahl, Sweco
Magnus Nylin, VTI
Magnus Söderbom, Söderbom Group AB
Malin Andersson, Drive Sweden
Marcus Anemo, Volvo Buses
Maria Oscott, Lindholmen Science Park
Martin Güll, TechSeed
Martin Linderå Nordström, Linderå Group AB
Mats Johansson, Sweco
Mats Wärme, BM System
Mazdak Haghanipour, Mobility Sweden
Michael L. Sena, Michael L. Sena Consulting AB
Mikael Ivari, Göteborgs stad
Mirsad Slavotic, Transportstyrelsen
Noel Alldritt, Trafikverket
Olle Isaksson, AdvellO
Olof Johansson, Trafikverket
Oscar Grönvall, Helsingborgs stad
Pehr-Ola Pahlén, Trafikverket
Per Strömgren, Movea AB
Per-Olof Svensk, Trafikverket
Per Olof Arnäs, Per Olof Arnäs AB
Peter Janevik, AstaZero
Peter Smeds, Trafikverket
Petter Åsman, Trafikverket
Pia Wijk, Einride
Pontus Gruhs, Trafikverket
Prem Huq, Trafikverket
Pär Nilsson, Volvo Cars
Richard Vesterberg, Regeringskansliet
Robert Ståhl, Transportstyrelsen
Robin Billsjö, Stockholms stad
Samuel Henningsson, Mayfly Konsult
Sandra Bårdén, Trafikverket
Simon Moritz, Ethereal Ventures AB
Sofia Ohnell, tidigare RISE
Stefan Myhrberg, Stefan Myhrberg Consulting
Stina Carlsson, Volvo Cars
Susanne Duval Innings, Helsingborgs stad
Thérèse Löfstedt, Lindholmen Science Park
Thom Birkeland, Västtrafik
Thomas Asp, Trafikverket
Thomas Sjöström, Sweco
Tom Petersen, Trafikanalys
Tomas Julner, Trafikverket
Tommy Johansson, Kognic
Torbjörn Biding, Trafikverket
Ulrik Janusson, Scania
Veronica Jägare, Luleå tekniska universitet
Wilco Burghout, KTH
Wilhelm Landerholm, Queue AB
Ylva Lidberg, Transportstyrelsen
Zhenliang Ma, KTH
Åsa Vagland, Trafikverket