Smarta och intelligenta transportsystem

Foto: Mostphotos

En unik expertpanel har bedömt möjligheter och utmaningar med framtidens datadrivna transportsystem i Sverige. Ett resultatseminarium genomförs den 7 maj 13:00–16:00 på Volvo Studio i Kungsträdgården, Stockholm. Anmäl ditt intresse till Trafikanalys.  

Trafikanalys har i samverkan med Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) genomfört en delfi-undersökning om smarta och intelligenta transportsystem. Det handlar om en expertpanel där deltagarna i flera omgångar bedömer utvecklingen på området.

I tre omgångar har 115–125 experter bedömt datadrivna system, aktörer, nyttor, möjligheter och utmaningar, till exempel smarta plattformar, MaaS/LaaS (Mobility/Logistics as a Service), trafikledning, digitala tvillingar, databaser, navigationssystem, autonoma styrsystem och fjärrstyrning.

Datadrivna system bidrar till ökad trafiksäkerhet, effektivare trafikledning, samt minskad klimat- och miljöpåverkan. Utvecklingstakten är en utmaning för myndigheter, offentlig målstyrning och regelutveckling, men även för produktutveckling i näringslivet.

Den 7 maj 13:00–16:00 genomför vi ett resultatseminarium om och med expertpanelen på Volvo Studio i Kungsträdgården, Stockholm. Programmet omfattar bland annat följande punkter, samt en kaffepaus.

  • Nyttan med datadrivna system. Tom Andersson, kvalificerad utredare, Trafikanalys
  • Privat-offentlig samverkan kring datadelning. Magnus Hjälmdahl, Team Manager ITS, Sweco
  • Från idé till smart lösning – så skalar digital teknik. Malin Andersson, Programchef Drive Sweden
  • Infrastrukturmyndighetens roll i möjliggörande av datadrivna system och digitala tjänster. Johannes Berg, Innovationsledare digitalisering av transportsystemet, Trafikverket
  • Möjligheter och hinder med regelverk för digitalisering och automatisering. Jonas Rönnkvist, Head of Data Business & Strategy, Volvo Cars
  • Opportunities and Obstacles: How the EU can shape the Future of Autonomous Transport. Nourie Boraie. Head of Regulatory Affairs and Autonomous Technology Safety, Einride
  • Hastighet är viktigare än storlek - hur små och medelstora aktörer sätter sig i förarsätet. Per Olof Arnäs, Generalsekreterare, Game Changing Alliance
  • Hur kan forskare bidra till transportsystemets datainfrastruktur? Daniel Rudmark, forskningsledare, digitalisering av transportsystemet, VTI
  • Experter och AI om offentlig målstyrning och regelutveckling. Tom Andersson, kvalificerad utredare, Trafikanalys

Seminariet är öppet och kostnadsfritt för Dig som berörs av frågorna i ditt jobb. Antalet platser är dock begränsat. För närvaro krävs personlig anmälan och bekräftelse.

För anmälan, skicka e-post till kommunikation@trafa.se.

Observera att seminariet streamas live och spelas också in för publicering på webben. Vi publicerar länkar till sändning och inspelning på denna projektsida någon vecka innan seminariet.

Vi skickar också ut information om sändning och inspelning via e-post till dem som anmäler sitt intresse via e-post: kommunikation@trafa.se.

Längre ner på denna sida finns deltagarförteckningen i expertpanelen.

Väl mött!

Trafikanalys, VTI och deltagare i expertpanelen

Uppdatering efter omgång 3

I den tredje och avslutande panelomgången var ambitionen att särskilt belysa nyttorna med datadrivna system, att utforska samstämmigheten i nyttobedömningar. Det här är en av de svåraste aspekterna med digitaliseringen i samhället. Den påverkar allt och alla. Effekterna är mångfasetterade.

Den första frågan i den sista panelomgången handlade om att prioritera nyttorna med datadrivna system. Deltagarna fördelade 0–100 poäng mellan tio alternativ. Eftersom vi tycker att resultatet är tankeväckande har vi sammanfattat det i en tabell här.

De tio nyttoslagen är rangordnade efter medelpoäng. Trafiksäkerhet är i topp. Intressant nog är det ett starkt samband mellan poängtilldelningar och medelpoäng. Ju fler experter som tilldelar poäng till ett visst alternativ (antal poäng), desto högre medelpoäng.

Uppdatering efter omgång 2

Vi har nu avslutat andra omgången av expertpanelen Smarta och intelligenta transportsystem. En viktig del var att prioritera 10 kategorier av datadrivna system inom Sveriges transportsystem på 5–10 års sikt. Kategorierna togs fram utifrån deltagarnas förslag i den första panelomgången. Stapeldiagrammet nedan sammanfattar en viktig, om än liten, del av resultat.

Flest expertröster gick till Metasystem, stödsystem, standarder och API:er för samordning och delning av data. Det är också den systemkategori där flest deltagare lyfter fram vikten av offentlig styrning för att driva utvecklingen framåt. Vi ska dock inte överdriva betydelsen av enskilda kategorier. Prioriteringarna varierade stort mellan deltagarna.

Målet med den andra omgången var "mjukt" – att säkerställa att tolkningarna av systemkategorierna var någorlunda samstämmiga. Det visade sig vara fallet. Det lägger en god grund för en tredje och avslutande panelomgång där deltagarna kommer att göra mer formella bedömningar och prioriteringar.

Bakgrund

Digitaliseringen av transportsystemet sker på många nivåer och områden i samhället. Kunskapsunderlaget om effekter, nyttor och kostnader är dock begränsat. Trafikanalys har därför initierat ett projekt i syfte att belysa betydelsen av digitaliseringen av transportsystemet.

I huvudsak består projektet av en expertpanel med 118 deltagare (se deltagarförteckning nedan). Panelen genomförs i samarbete med Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Deltagarna föreslår och prioriterar datadrivna system av vikt för trafiksäkerhet, tillgänglighet och gröna transporter.

Expertbedömningar görs i tre omgångar, i november 2024, januari respektive februari 2025. Syftet är att möjliggöra en successiv precisering av frågor och svar, samt därigenom klargöra samstämmighet i bedömningar av datadrivna system, deras betydelse och förutsättningar.

Deltagare i expertpanelen

Förteckning – sortering efter förnamn 

Adam Laurell, MobilityService 

Albert Gunnarsson, Östgötatrafiken

Albin Engholm, KTH

Alexander Nilsson, Trafikverket

Alf Peterson, Alf Peterson Consulting

Alf Pettersson, Alf Pettersson AB

Alfred Lindberg, Univrses

Andreas Bäckström, Svevia

Anna Anund, VTI

Anna Clark, Trivector

Anna Kramers, KTH

Annica Roos, Trafikverket

Bernard Mörtsell, Knowit Connectivity

Björn Selander, Digitraffic

Björn Wendle, Trivector

Björn Zachrisson, NIRA Dynamics AB

Camilla Byström, KTH

Carl Henrik Häll, Linköpings universitet

Carlos Viktorsson, Sweco

Christer Ljungberg, TriNext AB

Christian Monstein, Transdev Sverige AB

Cilli Sobiech, VTI

Clas Rydergren, Linköpings universitet

Daniel Hellström, Transportstyrelsen

Daniel Rudmark, VTI

David Gundlegård, Linköpings universitet

Elias Arnestrand, ShiftSweden

Elisabeth Hörnfeldt, Scania

Ellen Grumert, VTI

Erik Almlöf, Sweco

Erik Rosén, Zenseact

Fredrik Högberg, Sjöfartsverket

Gerhard Wennerström, Samtrafiken

Hans Arby, RISE

Hawzheen Karim, ViaPM

Henrik Modig, Bee Analytics

Håkan Burden, RISE

Håkan Karlsson, Region Stockholm

Håkan Olofsson, Ericsson

Jeffery Archer, Trafikverket

Johan Liljeros, ITSFuture AB

Johan Olstam, VTI

Johan Petersson, Iterio

Johan Östling, RISE

Johannes Berg, Trafikverket

Jonas Ekmark, Zenseact

Jonas Fröier, Skånetrafiken

Jonas Jansson, VTI

Jonas Malmryd, Göteborgs stad

Jonas Rönnkvist, Volvo Cars

Jonas Sundberg, tidigare Sweco och BTH

Kenneth Carling, Högskolan Dalarna

Kent Eric Lång, RISE

Klara Mattsson, Trafikverket

Kristin Eklöf, salbo.ai

Kristina Jensen, Göteborgs stad

Kristine Bull Sletholt, Stockholms stad

Kun Gao, Chalmers

Lei Chen, Scania

Lena Thorin, Region Värmland

Lennart Thörn, Trafikanalys

Linda Bermin, Helsingborgs stad

Louise Olsson, Trafikverket

Magnus Granström, Chalmers

Magnus Hjälmdahl, Sweco

Magnus Nylin, VTI

Magnus Söderbom, Söderbom Group AB

Malin Andersson, Drive Sweden

Marcus Anemo, Volvo Buses

Maria Oscott, Lindholmen Science Park

Martin Güll, TechSeed

Martin Linderå Nordström, Linderå Group AB

Mats Johansson, Sweco

Mats Wärme, BM System

Mazdak Haghanipour, Mobility Sweden

Michael L. Sena, Michael L. Sena Consulting AB

Mikael Ivari, Göteborgs stad

Mirsad Slavotic, Transportstyrelsen

Noel Alldritt, Trafikverket

Olle Isaksson, AdvellO

Olof Johansson, Trafikverket

Oscar Grönvall, Helsingborgs stad

Pehr-Ola Pahlén, Trafikverket

Per Strömgren, Movea AB

Per-Olof Svensk, Trafikverket

Per Olof Arnäs, Per Olof Arnäs AB

Peter Janevik, AstaZero

Peter Smeds, Trafikverket

Petter Åsman, Trafikverket

Pia Wijk, Einride

Pontus Gruhs, Trafikverket

Prem Huq, Trafikverket

Pär Nilsson, Volvo Cars

Richard Vesterberg, Regeringskansliet

Robert Ståhl, Transportstyrelsen

Robin Billsjö, Stockholms stad

Samuel Henningsson, Mayfly Konsult

Sandra Bårdén, Trafikverket

Simon Moritz, Ethereal Ventures AB

Sofia Ohnell, tidigare RISE

Stefan Myhrberg, Stefan Myhrberg Consulting

Stina Carlsson, Volvo Cars

Susanne Duval Innings, Helsingborgs stad

Thérèse Löfstedt, Lindholmen Science Park

Thom Birkeland, Västtrafik

Thomas Asp, Trafikverket

Thomas Sjöström, Sweco

Tom Petersen, Trafikanalys

Tomas Julner, Trafikverket

Tommy Johansson, Kognic

Torbjörn Biding, Trafikverket

Ulrik Janusson, Scania

Veronica Jägare, Luleå tekniska universitet

Wilco Burghout, KTH

Wilhelm Landerholm, Queue AB

Ylva Lidberg, Transportstyrelsen

Zhenliang Ma, KTH

Åsa Vagland, Trafikverket