Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"
Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska implementeras i svensk lagstiftning. Trafikanalys har inga invändningar mot de författningsförslag som utredningen presenterar. Förslagen att inte tillämpa de undantag som direktivet medger är väl motiverade i utredningen. De definitioner och avgränsningar som föreslås är också de i huvudsak väl motiverade.
Läs/ladda ner publikation
Trots att officiell statistik finns konstaterar Trafikanalys att utredningen inte använt den i beskrivningen av marknaden för laddfordon.
Trafikanalys instämmer inte i utredningens förslag att begreppet ”tomt” ska användas som tolkning av direktivets skrivning ”angränsar fysiskt till byggnaden”. Att det vidare begreppet ”fastighet” inte används motiverar utredningen med att det skulle kunna innebära att parkeringsplatser belägna långt ifrån byggnaden då skulle omfattas av reglerna och att det knappast kan anses vara direktivets syfte. I skälen till att direktivet reviderats anges som första punkt de utökade åtagandena att minska unionens utsläpp av växthusgaser.
Samhällsekonomisk lönsamhet för olika alternativ
Trafikanalys anser därför att det kan falla inom direktivets syfte att använda ”fastighet” och att utredningen därför borde gjort beräkningar för den samhällsekonomiska lönsamheten för de olika alternativen. Att använda begreppet tomt innebär dessutom att en bedömning av tomten måste göras i varje enskilt fall till skillnad mot fastighet som är betydligt enklare att använda i praktiken.