Trafikolyckor med elsparkcyklar – en djupdykning i Strada

Foto: Mostphotos

Elsparkcyklar har blivit allt vanligare i svenska kommuner, både som delade tjänster och privatägda fordon. Med ökad tillgänglighet följer dock en tydlig ökning av olyckor, särskilt bland yngre användare. Promemorian är en del av Trafikanalys regeringsuppdrag att kartlägga eldrivna enpersonsfordon i Sverige, med data hämtad från Transportstyrelsens olycksdatabas Strada.

Läs/ladda ner publikation

Denna promemoria baseras på data från Strada och analyserar olyckor där elsparkcyklar är inblandade för att kartlägga olyckstyp, tidpunkter och drabbade åldersgrupper, samt skillnader mellan delade och privatägda elsparkcyklar. Målet är att få en bild av de trafiksäkerhetsutmaningar som mikromobilitetens tillväxt för med sig.

Sedan 2018 har antalet elsparkcykelolyckor ökat kraftigt, och totalt har nära 11 000 olyckor registrerats under perioden 2016–2023. Jämförelsevis inträffade över 110 000 olyckor med personbilar under samma tidsperiod.

Utbredningen har också ökat geografiskt: medan olyckor under åren 2016–2018 endast registrerades i cirka 10 kommuner per år, hade de 2023 spridit sig till 213 av Sveriges 290 kommuner, framför allt i städer och tätorter. Fortfarande finns 42 kommuner utan rapporterade olyckor med elsparkcyklar.

Sammanfattningsvis visar analysen på en tydlig ökning av olyckor med elsparkcyklar i takt med att deras användning har ökat och spridits över landet. En relativt hög andel av olyckorna förefaller ske med privatägda elsparkcyklar och andelen unga som skadas har ökat över tid. Utvecklingen  understryker behovet av fortsatt uppföljning och förebyggande trafiksäkerhetsåtgärder.

Statistiken omfattar olyckor från 2016 till 2023 där minst en elsparkcykel och en personskada är inblandad. Uppgifterna baseras på polisens rapporter samt akutsjukhusens statistik över vårdsökande efter olyckor i vägtrafikmiljö.