Remissvar: Nya regler för vinterdäck och snökedjor

""

Trafikanalys har svarat på remissen om Nya regler för vinterdäck och snökedjor (PM). Vi har utifrån vårt uppdrag följande synpunkter.

Läs/ladda ner yttrandet

Remissvar
Publicerad:  23 april 2025

Förslaget om skärpta regler för användning av vinterdäck samt krav på snökedjor för tunga fordon

Vi utgår från det regeringsuppdrag som Transportstyrelsen och VTI (fortsatt benämnd TrS/VTI) redogjorde för 2023. Trafikanalys anser att regelverket för tunga fordon inte behöver utökas. Enligt TrS/VTI hade de allra flesta tunga fordon (98 procent) bra däck i november och de flesta tillbud som skedde i november var inte under snöväglag, utan vid barmark. Därmed skulle en längre vinterdäcksperiod inte ha någon väsentlig påverkan på antalet tillbud och därmed inte leda till önskad effekt med färre tillbud, Vi befarar också att de som särskilt behöver nås av information om säkerhetskraven vid snöväglag – åkerier från andra länder – är svåra att nå. Därmed skulle man mest troligt inte lösa de problem dessa aktörer skapar, med strängare krav.

Längre perioder med krav på vinterdäck gör även att däcken slits mer, vilket leder till sämre vägegenskaper senare på säsongen. Dessutom leder strängare krav till ökade kostnader för företagen samt att mer vinterdäcksanvändning under (mestadels) barmark leder till ökade utsläpp av partiklar (PM10).

Vad gäller krav på snökedjor och liknande håller vi också med TrS/VTI; Sveriges topologi är en helt annan än Norges, och infrastrukturen längs Sveriges vägar är idag inte anpassad till att ge utrymme för att sätta på/av sådan utrustning. En anpassning och utbyggnad av parkeringsfickor längs större trafikleder medför ökade kostnader.

Beträffande förslaget om krav på vinterdäck stödjer vi alternativ 1

Trafikanalys stödjer föreslaget alternativ 1 med slopad datumgräns för personbilar. Detta anser vi är rimligt framför allt eftersom vinterväglag har så olika utbredning i olika delar av landet. En längre datumgräns leder till potentiell ”överanvändning” av vinterdäck vid barmark med bl.a. ökade partikelutsläpp som följd. Däremot anser vi enligt resonemanget ovan att perioden för tunga fordon bör kvarstå som idag: 1 december–31 mars.