Lastbilars klimateffektivitet och utsläpp
De klimatpåverkande utsläppen från transporter med tunga och lätta lastbilar har, till skillnad mot andra trafikslag, ökat vilket sätter fokus på fordonens miljöegenskaper.
Ladda ner
Svenskregistrerade lätta lastbilar har de senaste 20 åren fördubblats i antal och är nu drygt sex gånger fler än de tunga lastbilarna. Antalet tunga lastbilar är stabilt men däremot har godstransportarbetet ökat med cirka 20 procent. Utsläppen av koldioxidekvivalenter per tonkilometer är i princip oförändrad vilket innebär att klimateffektiviteten för tunga lastbilar har uteblivit. Ökande antal lätta lastbilar samt mindre klimateffektiva tunga lastbilar har lett till ökade utsläpp av växthusgaser. År 2013 stod de för nio respektive 20 procent av utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter.
Antalet lätta lastbilar har exploderat men uppmärksamheten kring deras användning och klimatutsläpp har varit blygsam. Kunskap om lätta lastbilars godstransportarbete och användningsområde skulle bidra till bättre förståelse för branschen och till förutsättningar för utveckling av styrmedel.
Förändringstakten i fordonsflottan för lastbilstransporter är för närvarande alltför långsam för att sektorn ska kunna bidra till att gemensamma klimatmål nås. Utveckling av tillgången till fossilfria dieselalternativ och/eller införandet av effektiva styrmedel för snabbare förändring av fordonsflottans sammansättning, skulle kunna förbättra möjligheterna att nå dessa mål.
Med bakgrund av detta vill Trafikanalys i denna rapport beskriva nuläget i lastbilsflottan avseende omsättningstakt, transportarbete, klimateffektivitet samt vilka utmaningar vi står inför i framtiden. Trafikanalys är ansvarig myndighet för fordonsstatistiken, statistiken över körsträckor samt lastbilsundersökningen, vilka utgör det huvudsakliga statistiska underlaget i rapporten.