Oklara regler på växande marknad för privata elsparkcyklar

Foto: Mostphotos

Trafikanalys har på uppdrag av regeringen kartlagt marknaden och användningen av elsparkcyklar och andra eldrivna enpersonsfordon, samt analyserat vilka konsekvenser den förändrade marknaden med allt fler privatägda fordon har fört med sig.

Användningen av privatägda eldrivna enpersonsfordon, såsom elsparkcyklar, har ökat kraftigt de senaste åren. Fordonen ger flexibla transportlösningar, men olyckorna har ökat, inte minst bland barn och unga. Vid minst fyra av tio olyckor med elsparkcyklar 2023 bedömer Trafikanalys att en privatägd elsparkcykel var inblandad.

Utbudet av eldrivna enpersonsfordon är omfattande, och de tekniska egenskaperna varierar avsevärt. Trafikanalys kartläggning visar att återförsäljare ofta har bristfällig information om de eldrivna enpersonsfordon de säljer. Bland användarna finns en stor osäkerhet och brist på kunskap om lagar och regler för de fordon de äger och använder. Dessutom uppfattas information om regler från myndigheter ofta som otydlig. Det kan leda till missuppfattningar om vad som gäller för fordonen, vilket i sin tur ökar risken för att användarna oavsiktligt bryter mot trafikregler och andra regler.

Enligt gällande regler får elsparkcyklar framföras enligt samma villkor som cyklar, förutsatt att de inte överstiger en hastighet av 20 km/h och har en effekt på högst 250 watt. Överskrids dessa gränser gäller andra fordonsregler, elsparkcykeln kan t.ex. då betraktas som en moped. Av de användare som ingick i vår undersökning hade majoriteten en elsparkcykel som är att betrakta som en moped. Det var också relativt vanligt att barn under 15 år använder dessa fordon, vilket de saknar behörighet för. Trafikanalys understryker därför behovet av tydligare information kring regler och fordonsegenskaper.

Vår kartläggning visar också att det är relativt få användare som känner till trafikförsäkringsplikten, som infördes i slutet av 2023 för vissa eldrivna enpersonsfordon. Eftersom lagstiftningen på området uppfattas som otydlig har försäkringsbolagen ibland svårt att fastställa fordonstypen som ska försäkras; är elsparkcykeln juridiskt sett en cykel, moped eller motorcykel? Trafikanalys ser därför ett behov av att följa upp konsekvenserna av trafikförsäkringsplikten för dessa fordon.