Handelssystem med utsläppsrätter kan ge högre bränslepriser än tidigare beräknat

Foto:Mostphotos/Michael Erhardsson

EU:s nya handelssystem med utsläppsrätter för vägtrafik och byggnader (ETS2) som ska introduceras år 2027 riskerar att bli dyrare för konsumenterna än tidigare beräknat.

När överenskommelsen slöts om att införa ETS2 uppgav EU:s lagstiftare att priset för att släppa ut ett ton koldioxid inte skulle överstiga 45 Euro, vilket innebär ett pristillägg på ungefär 10 procent per liter diesel eller bensin.

Utsläppen från byggnader, främst orsakade av värmesystem, och vägtransporter, främst orsakade av bilar och lastbilar, faller för närvarande långsammare än EU-kommissionens prognos. Samtidigt har ytterligare lagar för att minska utsläppen inom dessa sektorer – såsom EU:s byggnadsdirektiv eller en tysk lag för att förbjuda nya gas- och oljepannor – urvattnats avsevärt, eller kommer att få full effekt först i ett senare skede, som avvecklingen av förbränningsmotorer till 2035. Denna utveckling kan leda till högre efterfrågan på utsläppsrätter 2027 och därmed till ett högre koldioxidpris, vilket i förlängningen kommer att öka priset på drivmedel.

Insikten om att prisökningen för utsläpp av koldioxid kan bli större än vad som prognostiserats har triggat igång en politisk diskussion kring lämpliga åtgärder för att lätta den ekonomiska bördan för utsatta grupper.

Källa: New EU scheme could hike petrol, gas prices higher than expected, key lawmakers admit – Euractiv