Remissvar: Säker utbyggnad och användning av laddinfrastruktur för laddbara fordon

Hand stoppar i laddkabel i ett uttag Foto_Mostphotos

MSB har fått i uppdrag från regeringen att tillsammans med Boverket och Elsäkerhetsverket ta fram en myndighetsgemensam vägledning som främjar säker utbyggnad och användning av laddinfrastruktur för laddbara fordon. Trafikanalys har lämnat synpunkter på förslaget.

Vägledningen riktar sig till kommuner, regioner, statliga myndigheter, företag inom elinstallations- och elfordonsbranscherna, fordonsverkstäder, fastighetsägare och allmänheten. Den innehåller information om risker vad gäller brand och hur dessa kan minimeras samt möjliga risker vid parkering och uppställning av laddbara fordon.

Vägledningen är avgränsad till allmänt tillgängliga och privata laddningsstationer som används av ellastbilar, elbussar, elbilar och mindre elfordon som exempelvis elcyklar. Den gäller fasta laddstationer och elfordon med batterier av typen litiumjon.

Välbehövd sammanställning, men användbarheten kan förbättras

Syftet med vägledningen är att utveckla målgruppernas kunskaper om vilka risker som finns när det gäller brand i laddinfrastruktur och laddbara fordon i olika miljöer och hur dessa kan minimeras. I vägledningen står att den ska underlätta genom att samla befintliga regler och information från myndigheter och andra aktörer. Trafikanalys noterar att det är bredare än formuleringen i uppdraget och att det är viktigt att informationen i vägledningen är kvalitetsgranskad av myndigheterna. Målet är att aktörer ska kunna bygga ut laddinfrastruktur respektive använda den och laddbara fordon på ett säkert sätt.

Trafikanalys ser stora fördelar med att samla information på ett och samma ställe, men vill samtidigt lyfta att formatet och avgränsningarna kan utvecklas för att ännu bättre passa målgruppernas behov.

Med tanke på den pågående teknikutvecklingen ser Trafikanalys att vägledningen kontinuerligt kan behöva revideras allt eftersom nya förutsättningar uppstår. Ett annat digitalt format med mer flexibilitet skulle förbättra möjligheten till kontinuerlig uppdatering och komplettering med delar som nu ligger utanför avgränsningen. Den lösningen skulle också förbättra sökbarheten och möjligheten att följa länkar vidare. Sammantaget skulle det förbättra användbarheten för de utpekade målgrupperna.

Tydligare information och bredare avgränsning

Vägledningen kan med vissa kompletteringar bli tydligare och det vore också ändamålsenligt att inkludera några delar som i dagsläget inte finns med.

Områden som vägledningen bör belysa ytterligare

Trafikanalys efterfrågar mer konkreta beskrivningar i anslutning till några delar, så att det bättre framgår vad som gäller. Detta rör de avsnitt som tar upp storlek på svängradie och ytor vid laddning av tunga fordon (sid. 27), att kombinera laddningsstation med energilager (sid. 27), vad som gäller i anslutning till brandfarliga varor (sid. 33) och hur man slutligt ska hantera batterier som tidigare varit utsatta för till exempel hög temperatur (sid. 37). Avsnittet om laddning av mindre elfordon (sid. 28) kan med fördel lägga till fler exempel på fordon.

Angränsande områden som bör inkluderas i vägledningen

Trafikanalys ser att mobila laddningsstationer kan vara av intresse för målgruppen. Den typen av stationer kan uppstå relativt snabbt och för att säkerställa en säker hantering vore det angeläget att inkludera dem i vägledningen. Även tekniken ”vehicle to grid” förväntas öka, liksom målgruppens behov av vägledning kring detta.

Ett annat område handlar om laddinfrastruktur för arbets- och entreprenadmaskiner, som kan vara fordon enligt lagen om vägtrafikdefinitioner och kan finnas inom målgruppens verksamheter. Här vore det ändamålsenligt att närmare beskriva i vilken utsträckning som befintliga arbetsmaskiner kan eller inte bör nyttja befintlig laddinfrastruktur.

Det finns därtill några vanligt förekommande situationer som bör uppmärksammas av vägledningen. Den ena rör vad som gäller vid översvämningar i anslutning till laddfordon och laddinfrastruktur, vilket bör inkluderas på lämpligt ställe i vägledningen. Det andra rör vad som gäller vid transport av batteriskadade elfordon, som det är högst tänkbart att en användare kan vilja utföra.