Eldrivna enpersonsfordon - en omvärldsanalys

Foto: Adobe Stock

Den här rapporten av WSP kartlägger styrmedel för eldrivna enpersonsfordon (EEPF). EEPF, till exempel elcyklar, elsparkcyklar, hoverboards, uniwheels/unicycle, el-skateboards, och segways, som på bara några år har blivit mycket populära och styrningen av vissa av fordonen i kategorin har varierat kraftigt.

Rapporten har skrivits på uppdrag av Trafikanalys som mot bakgrund av den snabba ökningen i användandet och förekomsten av denna typ av fordon ser behovet av ett underlag som sammanfattade hur de kan hanteras av transportpolitiken. Syftet med arbetet är fungera som ett underlag för en vidare diskussion om EEPF:s roll i framtida vägtransportsystem.

Vissa länder valde initialt en mjuk ansats medan andra valde en restriktiv ansats. Två ytterligheter är Sverige och Nederländerna där Sverige började mjukt men nu har börjat införa tvingande lagstiftning gentemot elsparkcyklar medan Nederländerna fortsatt förbjuder bland annat elsparkcyklar.

Rapporten redovisar en skrivbordsstudie i två delar. En omvärldsbeskrivning sammanställer nuvarande styrmedel i Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Island, Nederländerna, Norge och Storbritannien. Urvalet gjordes mot bakgrund av att de har en liknande policykontext som Sverige och för att de har hanterat EEPF på lite olika sätt. Den andra delen utgörs en litteraturstudie som beskriver hur vetenskaplig och grå litteratur resonerat kring EEPF.

De huvudsakliga slutsatserna är att det överlag har varit enklare att hitta exempel på styrmedel för att begränsa negativa aspekter, snarare än exempel på styrmedel som främjar en positiv aspekt, främjande styrmedel. Ett exempel är hastighetsbegränsningar som vanligtvis ligger på 20–25 km/h med grundtanken att det är trafikfarligt med för snabba fordon. Vissa länder reglerar specifika fordon väldigt hårt. I Nederländerna är elsparkcyklar helt förbjudna och i Storbritannien testas hyrda elsparkcyklar i vissa städer medan privatägda alltjämt är förbjudna. Grundmotivet är sannolikt trafiksäkerhet. Samtidigt kan en så strikt policy hindra teknikutveckling och utveckling av mobilitetstjänster vilket i förlängningen skulle kunna vara sämre för tillgängligheten än om innovation tilläts.

För att EEPF ska bidra till tillgängligheten i det framtida transportsystemet utan att det sker på trafiksäkerhetens bekostnad är det viktigt att hitta en balans i styrningen. Marknadskrafterna bör under kontrollerade former tillåtas att utvecklas och testa nya tjänster. Det går i allmänhet inte att förutse nyttan av ny teknologi och innovativa processer. Däremot bör det ske under ordnade former där exempelvis antal tillåtna uthyrningsföretag inom en given kommun kan regleras. I framtiden kommer olika fordon och tjänster troligen att hitta sina nischer i transportsystemet. Elsparkcyklar kommer sannolikt hitta sin nisch, inte minst är hyrsystemen populära bland besökare och turister. Fördelen med privatägda elsparkcyklar är att de lätt kan tas ombord på bussar och tåg. Att utnyttja den möjligheten kan öka tillgängligheten för användare eftersom det underlättar anslutningen till hållplatser.