Biltillverkare vill skjuta upp utsläppsmål för 2025

""

Europeiska fordonstillverkare ser att utsläppsmålet för år 2025 kommer att bli svårt att nå mot bakgrund av den vikande elfordonsförsäljningen och konkurrens från kinesiska tillverkare. Bland vissa fordonstillverkare har det därför höjts röster för att senarelägga målåret, vilket dock snabbt avvisades av kommissionen. 

Både Italien och Tyskland har vädrat tankar om en kompromiss som syftar till att behålla målet om att nya personbilar och lätta nyttofordon ska vara utsläppsfria senast 2035, men samtidigt på olika sätt stödja branschen för att de ska ha en realistisk chans att nå målet. I detta ligger bland annat en tidigareläggning av revideringen av EU:s koldioxidstandarder.

Enligt EU:s förordning om normer för koldioxid för nya personbilar och lätta nyttofordon ska biltillverkare minska nya bilars utsläpp med 15 procent till 2025 jämfört med 2021 års nivåer och med 100 procent år 2035. Delar av fordonsbranschen uppger att de riskerar mångmiljardböter eftersom de inte kommer att nå målet för år 2025 till följd av minskad elfordonsförsäljning. De kräver därför att målet förskjuts två år för att ge mer tid åt omställningen. Kommissionen pekar på att målet fastställdes 2019 och att fordonstillverkarna därför har haft tid för omställning.

Den italienske näringsministern hävdade att det behövs en tidigarelagd översyn av koldioxidmålen för att anpassas till en verklighet där både Kina och USA genomfört stora investeringar i grön teknologi med statligt stöd. Däremot håller den italienske ministern fast vid målsättningen om utsläppsfria fordon senast 2035. Enligt ministern skulle detta dock kräva en ökad flexibilitet kring vilka tekniker som ska tillåtas efter 2035 och ökade offentliga investeringar i den gröna omställningen. Den tyske ekonomiministern har anslutit sig till kravet om en tidigarelagd översyn av utsläppskraven.

Källor:
Italy’s Urso on 2035 zero CO2 emissions quest to get support for early review of cars rules – Euractiv
Germany joins Italy to call for earlier revision of CO2 targets for cars – Euractiv
EU Commission rebuffs car industry calls to delay CO2 targets – Euractiv