Många projekt för framställning av hållbart fartygsbränsle riskerar att avbrytas

""

Fyra procent av den europeiska sjöfarten skulle kunna köras på elektrobränslen* enligt en kartläggning av pågående projekt för sådant bränsle genomförd av den gröna tankesmedjan Transport and Environment. Men bara en tredjedel av dessa projekt är garanterade eftersom bränsleleverantörer är rädda för bristande efterfrågan och därför inte vågar investera.

Det finns åtminstone 17 projekt över hela Europa med syftet att tillhandahålla vätebaserade e-bränslen för fartyg. Om alla dessa projekt blir operativa skulle de kunna möta nästan 4 procent av EU:s sjöfarts totala energibehov till 2030. Utöver dessa finns även 44 andra väteprojekt i Europa som skulle kunna tillhandahålla fartygsbränsle, men där projektägarna sneglar mot andra ”vätgashungriga” näringar.

De identifierade projekten skulle lätt uppfylla EU:s mål på 2 procent gröna e-bränslen år 2034, men de flesta projekt har ännu inte fått finansiering och inte ett enda sjöfartsdedikerat projekt är i drift. Bränsleproducenter nämner osäker efterfrågan och bristande finansieringsmöjligheter som stora hinder. Detta sätter miljontals ton gröna bränslen och tusentals kvalificerade jobb i fara enligt Transport and Environment. Globalt beräknas grön sjöfart kunna skapa 4 miljoner nya jobb år 2050.

Källa: Two-thirds of European green shipping fuel… | Transport & Environment (transportenvironment.org)

* Elektrobränslen är ett gemensamt namn för kolvätebaserade bränslen som produceras från koldioxid och vatten med elektricitet som huvudsaklig energikälla. Det går att tillverka flera sorters bränslen som exempelvis diesel, bensin, metan och alkoholer.