Lättnader vid stöd genom nedsatt energiskatt med anledning av covid-19-pandemin
Trafikanalys har yttrat sig över promemorian "Lättnader vid stöd genom nedsatt energiskatt med anledning av covid-19-pandemin" (dnr. Fi2020/03876).
Hela remissvaret hittar du här.
För transportföretagens vidkommande har Trafikanalys i sin rapport Transportsektorns samhällsekonomiska kostnader kunnat konstatera att stora delar av transportsektorn är underinternaliserad, det vill säga att trafiken inte står för sina samhällsekonomiska kostnader. Givet det nya kalkylvärdet för koldioxid på 7 kr per kg, visar rapporten till exempel en internaliseringsgrad på i stort sett mellan 20 och 30 procent för flera trafikslag (se tabell).
|
Total extern marginalkostnad |
Internaliseringsgrad |
Sjöfart, gods |
30–31 öre / tonkm |
17 % |
Tung lastbil med släp |
32–46 öre / tonkm |
29 % |
Buss, diesel |
34–64 öre / personkm |
31 % |
Lätt lastbil, diesel |
33–67 öre / tonkm |
32 % |
Källa: Trafikanalys, Transportsektorns samhällsekonomiska kostnader, tab 2.1 och tab 2.3
Det betyder att 70 till 80 procent av trafikens externa, samhälleliga kostnader inte betalas av trafiken. En nedsatt energi- och koldioxidskatt för en stor del av transportföretagen går därför emot det transportpolitiska kostnadsansvarets princip.
Samtidigt är det viktigt att effektiva och välskötta transportföretag överlever den pågående kris som pandemin skapat, så att vi har en fungerande utbudssida på marknaden när den normaliseras.
Med detta sagt har Trafikanalys, under rådande omständigheter, inga invändningar mot förslaget om tillfälliga lättnader till företag som hamnat i ekonomiska svårigheter till följd av covid-19-pandemin.