Yttrande över Boverket rapport - Hållbar mobilitet

Laddstation Foto:Mostphotos

Klimat- och näringslivsdepartementet har remitterat tre rapporter från Boverket om genomförandet av direktivet om byggnaders energiprestanda (EPBD). Enligt remisshandlingen är Trafikanalys endast skyldiga att svara på rapporten Hållbar mobilitet (2025:8). De övriga två rapporterna (2025:3 Metoder, definitioner och krav inom solenergi och 2025:6 Översyn av systemet med energideklarationer ) ligger utanför Trafikanalys verksamhetsområde och därför avstår vi från att lämna synpunkter på dessa.

Läs/ladda ner yttrandet

Övergripande kommentarer

Boverkets förslag är att de nya reglerna ska genomföras genom Boverkets föreskrifter. Det finns därför inga faktiska krav på byggnaders utformning att ta ställning till. De faktiska kraven ska i stället preciseras i ett senare skede genom Boverkets föreskrifter.

Boverkets bedömning är att detaljerade regler passar bäst i föreskrifter. Boverket hänvisar till praxis i PBL samt kostnadseffektivitet. Trafikanalys instämmer i Boverkets bedömning, men saknar en diskussion om hur detta påverkar förslagens legitimitet och möjligheter till politiskt ansvarsutkrävande.

I rapporten anges att Boverket kommer att göra en fullständig konsekvensutredning när direktivets krav införlivas genom föreskrifter. Trafikanalys vill betona vikten av att Boverket som underlag för kommande konsekvensutredning remitterat förslagen till föreskrifter till en bred krets aktörer.

För att minimera risken för olönsamma åtgärder förordar Boverket att direktivet införlivas på en miniminivå. Trafikanalys instämmer i detta och har i tidigare remissvar avseende implementeringen av EPBD framfört motsvarande synpunkter.

Kommentarer på enskilda delar

Definitioner av elfordon (sid. 18)

Trafikanalys anser att vätgasfordon normalt inte ingår i definitionen av elfordon utan enbart fordon som drivs med el samt laddhybrider omfattas av definitionen. Att i detta sammanhang inkludera vätgasfordon i definitionen är dessutom mindre lämpligt eftersom rapporten handlar om laddinfrastruktur och vätgasfordon tankas. Eftersom inte vätgasfordon bör ingå i definitionen av elfordon utan endast laddbara fordon behövs inte heller rapportens särskilda definition av laddfordon.

Ändringar i det omarbetade direktivet (sid. 31)

Under punkten 3.1.1 refereras det till det omarbetade direktivet och att det där står att det för lokalbyggnader ska finnas minst en laddpunkt per var femte parkeringsplats. I Boverkets rapport förtydligas detta till 20 procent vilket istället ska vara ”minst 20 procent”. Ordet ”minst” saknas även i procentangivelsen i punkten 3.1.1.1 som avser särskilda krav för kontor.