Yttrande över betänkandet Rätt för klimatet
Trafikanalys har anmodats att yttra sig över klimaträttsutredningen slutbetänkande Rätt för klimatet SOU 2022:21. Trafikanalys väljer att avgränsa sitt yttrande till utredningens förslag inom området ett transporteffektivt samhälle och avstår att yttra sig över utredningens övriga delar.
Hela remissyttrandet i PDF
Sammanfattning
Trafikanalys delar utredningens bedömning att ett transporteffektivt samhälle är en viktig del i transportsektorns klimatomställning, vilket vi också lyfter fram i vårt underlag till kommande klimatpolitiska handlingsplan som vi rapporterade till regeringen 14 september 2022.
Trafikanalys anser att begreppet ett transporteffektivt samhälle inte bör ges en enhetlig definition i författningar. Begreppet behöver tillämpas på olika sätt i skilda sammanhang. Det i sin tur medför att vi inte ställer oss bakom de förslag till författningsändringar där begreppet som sådant föreslås inkluderas i författningstext. Trots att vi inte ställer oss bakom de föreslagna författningsförändringarnas utformning instämmer vi ofta med inriktningen på förslagen och pekar i stället på alternativa sätt att nå de önskade effekterna.
Trafikanalys instämmer i följande förslag:
- Transportvillkor bör regleras i miljöbalken.
- Ändringar i förordning (2015:579) om stöd för att främja hållbara stadsmiljöer.
- Utredning om möjlighet för driftstöd till kollektivtrafik.
- Fyrstegsprincipen i miljöbedömningar av planer med betydande trafikflöden.
Trafikanalys delar utredningens inriktning avseende nedanstående förslag men lämnar andra förslag för att uppnå önskad effekt:
- Den nationella planen och länsplanerna ska bidra till, och Trafikverket verka för, ett transporteffektivt samhälle.
- Ökat genomslag för fyrstegsprincipen i transportplaneringen.
- Tidigare beslutade infrastrukturobjekt ska bedömas.
- Uppdrag till Trafikverket om förhandlingsbaserade stadsmiljöavtal.
Trafikanalys avstyrker följande förslag
- Trafikverket ska tillämpa en scenariobaserad arbetsmetodik för transportplanering.
- Uppdrag till Trafikverket att se över kalkylvärden med mera som används i transportsektorns samhällsekonomiska analyser.
- Länsstyrelsens roll i fysisk planering.
Vi noterar att utredningen även lägger förslag som inte är direkt kopplade till lagstiftningen utan avser hur processer drivs i bland annat infrastrukturplaneringen och förslag till utredningar.