Remiss av betänkandet Om ekonomiska styrmedel för en mer cirkulär ekonomi

Foto: Mostphotos

Syftet med betänkandet är att utreda inom vilka områden och på vilka sätt ekonomiska styrmedel kan användas för att främja omställningen till en cirkulär ekonomi. Utgångspunkten har varit områden med betydande miljö- och klimatpåverkan där styrmedel på ett betydande och samhällsekonomiskt effektivt sätt kan främja en sådan omställning. Dessa områden kan röra materialflöden, produktgrupper eller tjänster. Det har inte ingått att lämna författningsförslag.

Läs/ladda ner hela yttrandet

Väl belyst, men transporternas roll bör framgå

Trafikanalys ser att förutsättningarna när det gäller ekonomiska styrmedel för en mer cirkulär ekonomi är väl belysta i betänkandet, men att det finns anledning att i högre utsträckning lyfta fram kopplingen till transportsektorn och dess roll i materialens livscykel. Här finns synergier att beakta i de avväganden och resonemang som förs kring förutsättningar för ekonomiska styrmedel.

Transporter har en stor roll i materialens livscykel och således även i omställningen till en cirkulär ekonomi. Vi har kompletterat betänkandets Figur 2.2 för att illustrera omfattningen av denna betydelse. Det sätt som produkter designas på har betydelse för det samlade transportarbetet. Detta gäller både icke-cirkulära system och i en cirkulär ekonomi.

Enligt betänkandet ingår fordon respektive byggnader och infrastruktur bland de produktgrupper som särskilt utmärker sig i fråga om negativ miljö- och klimatpåverkan. För fordon uppstår miljö- och klimatpåverkan framför allt under användningsfasen i form av användning av fossila drivmedel, men produktionen av till exempel fordon och byggnader utmärker sig också (sid. 89). Miljö- och klimatpåverkan är i dessa fall kopplad till råvaror och förädling av råvarorna.

Transportsektorns utsläpp av växthusgaser kommer, som kommittén skriver, att bli alltmer reglerade genom EU:s klimatramverk (sid. 225). Här vill vi lyfta att hela EU:s 55%-paket kommer ha en väsentlig påverkan på utsläppsminskningen.

Utöver utsläpp av växthusgaser i användningsfasen har även produktionen betydelse. Kommittén skriver att ur miljö- och klimatperspektiv är det fundamentalt med åtgärder som leder till en ökad fyllnadsgrad i person- och frakttransporter samt mindre fordon (sid. 237). En ökad fyllnadsgrad behöver i sig inte innebära byte av trafikslag, utan det kan också röra sig om en övergång till mindre fordon eller effektivare logistiklösningar. Trafikanalys delar uppfattningen att effektiva logistiklösningar blir viktiga även i den cirkulära ekonomin.

Betänkandet lyfter att mer detaljerade styrmedelsförslag krävs för att kunna göra utförliga konsekvensanalyser, bland annat avseende i vilken utsträckning effekter faktiskt kan komma att realiseras (sid. 386). Trafikanalys vill framhålla att effekter på transportarbetet bör vägas in när utförligare konsekvensanalyser görs. Det kan då innebära att vissa effekter kan bli förstärkta, alternativt bli andra än vad som avsågs. En effekt att väga in är till exempel hur ekonomiska styrmedel för en cirkulär ekonomi kan förstärka effekterna av styrmedel på klimatområdet.

Remissyttrandet finns i sin helhet i högerspalten.