Ökad "konvergens" mellan transport-, energi- och kommunikationssystem
Vår myndighet gör en mängd omvärldsanalyser, vilket jag har berört i tidigare inlägg. Jag kan rekommendera alla att prenumerera på våra nyhetsbrev, läsa våra publikationer och delta på våra alltmer frekventa webbinarier.
Om jag ska våga mig på en egen omvärldsspaning handlar den om att vi ser en allt större integration mellan vårt område – transportpolitiken – och andra politikområden. Självklart finns sedan länge kopplingar mellan transportpolitik å ena sidan och exempelvis närings-, klimat- och miljöpolitik å andra sidan. Men det som har hänt de senaste åren, och som kan förväntas ske i allt högre grad framöver, är att det utvecklas mycket konkreta kopplingar mellan transportsystemet och andra system, inte minst energisystemet och digitala system.
Det är inte alls särskilt avlägset att föreställa sig en fullt uppkopplad bil, med hög grad av automation, som transporteras till närmsta lämpliga laddstation när datorn i bilen meddelar att det är dags. Väl på stationen bidrar bilen kanske till ett välbalanserat energisystem genom tekniken Vehicle-to-grid. Vem vet, kanske finns det till och med en solcellspark i anslutning till laddstationen?
Den här utvecklingen får mig att tänka på när jag för 15–20 år sedan arbetade med analys och reglering inom elektroniska kommunikationer. Under 00-talet var ett modeord i denna sektor konvergens, vilket inom it och telekom handlar om att skillnaderna mellan olika tekniker och medier minskar eller försvinner. Den här utvecklingen har till exempel inneburit att vi numera ser på tv över tele- och datanät och att vi ser på tv-program och videoklipp inte bara på traditionella tv-apparater utan även allt oftare på datorer och i mobiltelefoner. Det här är väldigt konkreta förändringar som vi kan se i vår vardag – och min spaning är således att vi på lika konkreta sätt kommer att märka av konvergensen mellan transport-, energi- och kommunikationssystem.
I vårt regeringsuppdrag om att ta fram kunskapsunderlag med koppling till en kommande storskalig elektrifiering av transportsektorn blir det tydligt att det inte är alldeles enkelt att isolera effekterna av just elektrifiering, eftersom det pågår parallella utvecklingar som konvergerar med elektrifieringen och påverkar transportsystemet på ett genomgripande och övervägande positivt sätt. Uppdraget är därför svårt, men viktigt.
För mig blir det tydligt att myndigheter med den spetskompetens som Trafikanalys har behövs för att följa och beskriva en komplex utveckling, belysa hinder och viktiga frågeställningar för politiken.
//Mattias