Koldioxidvärdering hos svenska transportmyndigheter

Foto: Mostphotos

I den här promemorian diskuterar vi hur svenska transportmyndigheternas uppgifter och ansatser att värdera koldioxid förhåller sig till varandra och resonerar kring frågan i ett bredare perspektiv.

Läs/ladda ner publikationen

PM 2025:12
Publicerad:  1 juli 2025

Promemorian visar hur val av metod och antaganden bakom koldioxidvärderingar kan leda till skillnader i beräkningarna. Den betonar också vikten av transparens och samordning i myndigheternas arbete på området. 

Trafikverket använder koldioxidvärderingar för att ta fram underlag till infrastrukturplaneringen. Trafikanalys använder i sin tur värderingar för att analysera hur väl trafikens skatter och avgifter speglar de samhällsekonomiska kostnaderna, såsom klimatpåverkan. De båda myndigheterna har en gemensam historik i frågan, men använder i dag delvis olika värderingar beroende på syfte och metod.

För vägtrafik utgår Trafikverket från skuggpriser för koldioxidskatt och reduktionsplikt, medan Trafikanalys använder ett något högre värde i värderingen för att även nå klimatmålet för år 2030. Skillnaden i värdering under 2024 är cirka 0,43 kronor per kilo CO2. För sjö- och luftfart används värden kopplade till EU:s utsläppshandel.

Promemorian tar upp och diskuterar flera principfrågor vad gäller koldioxidvärdering:

  • Är det myndigheternas val av värderingsmetod snarare än skiften i politiken som har gett upphov till större historiska förändringar av myndigheternas koldioxid­värderingar?

  • Både Trafikanalys och Trafikverket tillämpar i någon mån skilda värderingar för olika trafikslag. Samtidigt är skilda värderingar mellan trafikslag knappast förenligt med det övergripande transportpolitiska målet, där samhällsekonomisk effektivitet är en central del.

  • Skuggprisberäkningar av koldioxidvärderingar bör principiellt snarare utgå från kostnaden för den åtgärd som vidtas på marginalen än från ”marginalstyrmedlets” genomsnittskostnad. Däremot är genomsnittskostnaden en god utgångspunkt för att beräkna drivmedelspris och körkostnad.

  • Bör vi hellre tala om "kalkylvärden" än "värderingar" för att tydliggöra metodens karaktär?