Reglering av järnvägstransporter
Den så kallade järnvägstrafikutredningen föreslog i SOU 2014:26 att Sverige skulle tillträda protokollet av den 3 juni 1999 om ändring av fördraget om internationell järnvägstrafik (COTIF 1999) av den 9 maj 1980.
Hela remissvaret:
Enligt utredningen skulle införlivandet ske genom inkorporering. Den nya lagen (2015:338) om internationell järnvägstrafik trädde i kraft den 15 juni 2015.
I det nu ifrågavarande slutbetänkandet föreslås bl.a. att fördraget om internationell järnvägstrafik i dess senaste lydelse, dvs. COTIF 1999, och tågpassagerarförordning ska gälla även vid nationella järnvägstransporter av passagerare, och att en del av det internationella ansvarssystemet utsträcks att gälla även för spårvagn- och tunnelbanetransporter av passagerare i Sverige. Vidare föreslås att CIM 1999 ska tillämpas på alla godstransporter och CUV och CUI på alla avtal. Detta innebär att ett och samma regelsystem kommer att tillämpas oavsett om transporterna eller avtalen är internationella eller nationella. Vidare föreslås att detta regelsystem ska kodifieras i en lag istället för att fortsätta med dagens uppdelning bestående av järnvägstrafiklagen (1985:192) och lagen (2015:338) om internationell järnvägstrafik.
Trafikanalys ser positivt på ambitionen att skapa ett enhetligt och mer lättöverskådligt regelsystem för järnvägstransporter men anser att utredningen i alla fall borde ha försökt skriva lagen i en traditionell form.