Hyperloop och järnväg prioriterade av ny transportkommissionär
Apostolos Tzitzikostas har nominerats till posten som ny kommissionär för Hållbara transporter och turism. I uppdragsbeskrivningen ingår bland annat uppgifter gällande transeuropeiska korridorer, höghastighetståg, tågbiljetter och laddinfrastruktur. Men också att föreslå en strategi för främjande och utveckling av banbrytande teknik som exempelvis hyperloop*.
Kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har skickat brev till de nominerade kommissionärerna där deras uppdrag beskrivs. På ett övergripande plan beskrivs transportkommissionärens uppdrag som att göra europeiska transporter mer konkurrenskraftiga, mer hållbara och mer motståndskraftiga mot framtida chocker och att se till att transporter är säkra, tillgängliga och överkomliga för alla EU-medborgare. Insatserna på transportområdet lyfts fram som avgörande för att 2030-målen inom den gröna given ska nås. Dessutom finns en ganska omfattande punktlista med mer konkreta insatsområden. Nedan följer några exempel:
- Försäkra att återstående delar av de transeuropeiska transportkorridorerna färdigställs senast år 2030.
- Ta fram en plan för ett europeiskt nät av höghastighetståg.
- Förbereda ett förslag till reglering som ska säkerställa möjligheten att köpa en tågbiljett på en plattform för en hel resa där resenärernas rättigheter skyddas.
- Snabba på elektrifieringen av vägtrafiken genom snabb utbyggnad av laddstationer och förenklade betallösningar.
- Följa upp den europeiska deklarationen om cykling och publicera en första rapport senast 2025.
- Försäkra att digitaliseringen även fortsättningsvis bidrar till att modernisera transportsystemet.
- Ta fram en europeisk hamnstrategi.
- Föreslå en strategi för främjande och utveckling av spetsteknologi som exempelvis hyperloop.
När det gäller hyperloop har det genomförts tester som betecknas som framgångsrika på en testanläggning i Nederländerna även om fordonet endast framfördes i en hastighet mindre än 30 km/h. Förespråkare för tekniken uppger att hyperloop har lägre drifts- och investeringskostnader än järnväg och är mindre komplicerad att integrera med befintlig bebyggelse än konventionell järnväg. En utbyggnad av ett hyperloopnät kommer att kräva betydande investeringar som enligt kritiker riskerar att konkurrera med medel som öronmärkts för järnväg.
Källor:
Hyperloop: from sci-fi to priority for next EU transport commissioner – Euractiv
New transport commissioner gets guarded welcome from MEPs and stakeholders – Euractiv
Commissioners-designate (2024-2029) - European Commission (europa.eu)
* En hyperloop består av ett rör med lågt lufttryck (nästan vacuum) vilket gör det möjligt att driva kapslar med induktionsmotorer för transport av människor och gods med mycket lågt luftmotstånd i mycket höga hastigheter. Illustrationen ovan är AI-genererad.