Harmonisering inom EU:s järnvägssektor går långsamt

Räls Foto: Mostphotos

Ansträngningarna för att harmonisera järnvägsreglerna inom EU går trögt vilket hämmat tillväxten av den gränsöverskridande järnvägstrafiken enligt en rapport från Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA)*.

När järnvägsnätet byggdes ut valde länderna att göra det med utrustning och standarder som inte var kompatibla med sina grannars tåg och spår. Resultatet är att kontinentens järnvägssystem blivit fragmenterat och dåligt ihopkopplat. EU har därför utvecklat ”tekniska specifikationer för driftskompabilitet” (TSI) som är harmoniserade regler som, när de implementeras, ska säkerställa smidig gränsöverskridande trafik på det europeiska järnvägsnätet. Införandet av dem sker dock långsamt och ojämnt eftersom många länder väljer att ansöka om undantag till kommissionen.

ERA:s rapport visar exempelvis att det gemensamma signalsystemet ERTMS införts på 13 700km järnväg inom unionen, vilket kan sättas i relation till målsättningen om att ERTMS ska vara infört på 57 000 km senast år 2030.

EU har däremot haft framgång med att harmonisera regelverket på andra områden inom järnvägssektorn. Som ett led i ett pågående arbete har exempelvis antalet regler kring godkännande av lok och vagnar minskat avsevärt. De är numera möjligt för en tågtillverkare att ansöka om ett enda tillstånd hos ERA för att deras lok eller vagnar ska godkännas i samtliga 27 EU-länder.

Källa: Cross-border rail remains fragmented as EU countries drag their feet on harmonisation – Euractiv

* Europeiska unionens järnvägsbyrå har inrättats av kommissionen för att stärka arbetet med att integrera de europeiska järnvägssystemen. Målet är att göra tågtrafiken säkrare och se till att tågen kan köra över gränserna utan att stanna. Byråns huvudkontor ligger i franska Valenciennes.